Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Viser 890 av treff for søk på

Skoleskyss – akseptabel reisetid

Saken gjelder spørsmålet om hva som er akseptabel reisetid for en elev i videregående skole. Både fylkeskommunens skyssreglement om beregning av ventetid og den konkrete forsvarlighetsvurderingen for en enkeltelev er undersøkt. Ombudsmannen har kommet til at reglene i fylkeskommunens skyssreglement om beregning av ventetid ikke er i samsvar med den beregningsmåten Utdanningsdirektoratet har gitt uttrykk for. Fylkeskommunen bes revidere reglementet på dette punktet. Skyssretten er en individuell rettighet som står i nær sammenheng med retten til opplæring. Under henvisning til dette og til direktoratets uttalelser om at det ikke kan legges avgjørende vekt på ressurssituasjonen, finner ombudsmannen at det er begrunnet tvil knyttet til vurderingen som ble gjort av om eleven fikk et forsvarlig skysstilbud på onsdager. Elevens samlede reisetid til og fra skolen var da minst fire timer og 25 minutter. Saken gjelder et avsluttet skoleår og gir ikke grunn til ny behandling. Fylkeskommunen bes om å behandle fremtidige saker om vurdering av akseptabel reisetid i lys av det som fremkommer i uttalelsen.
Dato for uttalelse: 8.8.2016 Saksnummer: 2015/3340 Publisert: 30.08.2016

Offentlig ettersyn av reguleringsplan – Fylkesmannens prøving av klage over manglende dokumentasjon

En støyrapport var ikke ferdig utredet, og en rapport om arkeologiske funn lå ikke ved, da forslaget til reguleringsplanen ble lagt ut til offentlig ettersyn. Spørsmål om saken var tilstrekkelig opplyst, og om Fylkesmannen i Rogaland hadde behandlet klagen fra en beboer tilstrekkelig grundig. Ombudsmannen uttalte at dokumenter av sentral betydning for de valg som reguleringsforslaget bygger på, så langt det er mulig skal være ferdige og tilgjengelige når forslaget legges ut til offentlig ettersyn. Det burde ha fremgått tydeligere av Fylkesmannens avgjørelse hvilke undersøkelser og vurderinger som var gjort. Fylkesmannen utdypet de vurderingene som lå til grunn for klagevedtaket, og erkjente at saksbehandlingen ikke hadde vært «ideell». Ombudsmannen fant på denne bakgrunn ikke grunn til å foreta seg noe ytterligere i saken, men bad Fylkesmannen i Rogaland og Hå kommune merke seg innholdet i uttalelsen.
Dato for uttalelse: 16.8.2016 Saksnummer: 2016/36 Publisert: 25.08.2016

Innsyn i tilstandsrapport om Skaugum gård fra 2001

Saken gjelder klage over avslag på innsyn i en rapport om vedlikeholdsbehov for Skaugum gård. Journalisten hadde opprinnelig fått avslag på innsyn, under henvisning til at opplysningene kunne lette gjennomføringen av straffbare handlinger. Resten av dokumentene ble tilbakeholdt etter reglene i offentleglova § 12, fordi de unntatte opplysningene utgjorde den vesentligste delen av dokumentet. Etter ombudsmannens undersøkelser fikk journalisten innsyn i vesentlige deler av dokumentet. Ombudsmannen er kommet til at saken etterlater tvil om departementet ved den første behandling av innsynsbegjæringen foretok en tilstrekkelig vurdering av om opplysningene var egnet til å lette gjennomføringen av straffbare handlinger. Det er lagt til grunn at departementet hadde sladdet deler av dokumentet som ikke inneholdt slike opplysninger på tross av at de hadde selvstendig informasjonsverdi. Ombudsmannen har også kritiske merknader til departementets behandling av innsynskrav i graderte opplysninger, og saksbehandlingen for øvrig. Behandlingen har medført at det tok lang tid før journalisten fikk tilgang til opplysningene. Departementet er bedt om å innrette sine rutiner slik at lignende tilfeller ikke oppstår.
Dato for uttalelse: 22.8.2016 Saksnummer: 2015/3271 Publisert: 25.08.2016

Fylkesmannens utredningsplikt og plikt til å prøve alle sider av saken – sikker skolevei

Saken reiser spørsmål om Fylkesmannen i Aust-Agder har vurdert hvilke konsekvenser en reguleringsplan vil ha for trafikksikkerheten på eksisterende skolevei, eventuelt om han har lagt feil faktum til grunn ved sine vurderinger av spørsmålet. Ombudsmannen fant at det forelå tvil om hvorvidt Fylkesmannen hadde vurdert hensynet til trafikksikkerheten på eksisterende skolevei, og om han dermed hadde oppfylt sin plikt til å prøve alle sider av saken og vurdere klagers anførsler, jf. forvaltningsloven § 34 andre ledd. Videre fant ombudsmannen at det forelå tvil om hvorvidt Fylkesmannen hadde sørget for sakens opplysning og lagt riktig faktum til grunn for sine vurderinger, jf. forvaltningsloven § 33 femte ledd, jf. § 17 første ledd. Ombudsmannen ba på denne bakgrunn Fylkesmannen om å vurdere saken på nytt.
Dato for uttalelse: 12.8.2016 Saksnummer: 2015/2986 Publisert: 24.08.2016

Dispensasjon fra regulert utnyttelsesgrad

Fylkesmannen i Rogaland stadfestet Rennesøy kommunes vedtak om dispensasjon fra regulert utnyttelsesgrad på maksimalt 20 % til å oppføre en enebolig med carport. I vedtaket la Fylkesmannen blant annet vekt på at flere eiendommer i planområdet allerede hadde en utnyttelsesgrad som overskred planbestemmelsen. Flere av disse eiendommene var imidlertid ikke behandlet etter reguleringsplanen. Fylkesmannen la også vekt på at overskridelsen i utnyttelsesgraden ikke var vesentlig i antall kvadratmeter. Ombudsmannen er kommet til at det knytter seg begrunnet tvil til om forholdene Fylkesmannen har trukket frem, kan begrunne dispensasjonen som er gitt.
Dato for uttalelse: 19.4.2016 Saksnummer: 2015/2658 Publisert: 23.08.2016

Avslag på leie av lokaler i Kristiansand folkebibliotek

Kristiansand kommune avslo å leie ut møtelokaler i folkebiblioteket til organisasjonen SIAN og begrunnet det med at organisasjonens formål og opplegg for opplysningsmøtet ikke var i samsvar med kommunens og folkebibliotekets verdier. Folkebibliotekloven legger noen føringer for folkebibliotekene. Blant annet skal bibliotekene være arenaer for offentlig samtale og debatt. Det innebærer at bibliotekene ikke kan nekte å leie ut lokaler til arrangementer med den begrunnelse at arrangørenes formål eller synspunkter er i strid med kommunens eller bibliotekets verdier. Derimot må biblioteket ha betydelig innflytelse over hvilket opplegg et arrangement skal ha. Leie til arrangementer som ikke er egnet til å fremme en offentlig samtale og debatt, må kunne nektes. Ombudsmannen ba biblioteket om å vurdere søknaden på nytt i tråd med anvisningene i uttalelsen.    
Dato for uttalelse: 18.8.2016 Saksnummer: 2015/3219 Publisert: 22.08.2016

Omgjøring av stipend til lån etter kontroll av borteboerstatus

Etter kontroll av bosituasjonen ble Lånekassen oppmerksom på at boligene til klagerne sto på samme eiendom som foreldrenes hus. Selv om husene var fysisk atskilt, hadde egen gateadresse og klagerne hadde egen husholdning, mente klagenemnda at det avgjørende var om husene hadde samme gårds- og bruksnummer og sto på samme eiendom som foreldrenes hus. Selv om klagerne ikke kunne bebreides for at opplysningen først ble kjent ved kontrollen, traff Lånekassen og klagenemnda vedtak om at stipendet ble omgjort til lån.
Dato for uttalelse: 1.7.2016 Saksnummer: 2015/3072 og 2015/3149 Publisert: 17.08.2016

Innsyn i dokument om kampflybaseprosjektet

Forsvarsdepartementet avslo begjæring om innsyn i dokumenter som var innhentet fra Forsvarsbygg om oppbyggingen av Nye Ørland Hovedflystasjon. Dokumentene inneholder kostnadsestimater av prosjekter knyttet til eiendom, bygg og anleggsbehovet ved den nye kampflybasen. Departement har ikke vist til konkrete forhold som gjør det «nødvendig» å unnta dokumentene offentlighet av hensyn til forsvarlige interne beslutningsprosesser i departementet jf. offentleglova § 15, og ombudsmannen ber om at det foretas en ny vurdering av om det kan gis innsyn i brevet.  Departementet hadde også vist til offentleglova § 23 første ledd som begrunnelse for at opplysningene ble unntatt offentlighet. Da det ikke er gitt en nærmere redegjørelse for dette, bes departementet klargjøre dette i sin nye vurdering av innsynskravet.
Dato for uttalelse: 20.7.2016 Saksnummer: 2016/1004 Publisert: 26.07.2016

Retten til innsyn i særskilt filformat ved sammenstilling av opplysninger fra en database

Saken gjelder retten til innsyn i et særskilt filformat – i denne saken Excel-format – i de tilfellene der det lages en sammenstilling av opplysninger fra en database. Sivilombudsmannen har kommet til at et uttrekk i Excel-format i denne saken vil inneholde andre og mer detaljerte opplysninger enn den PDF-versjonen det er gitt innsyn i. Kravet om innsyn i Excel-format må derfor anses som krav om innsyn i et annet dokument. Fylkesmannen er derfor bedt om å vurdere de to undersøkte sakene på nytt. Ombudsmannen har kritiske merknader til Fylkesmannens generelle uttalelser om at den innsynsberettigede ikke bør ha mulighet til å redigere eller manipulere innholdet i en kopi av et dokument fra et offentlig organ. Selv om det ikke var avgjørende for de undersøkte sakene, har ombudsmannen uttalt at en innsynsberettiget i utgangspunktet har krav på at det utarbeides en sammenstilling i ethvert filformat, dersom vilkårene for sammenstilling for øvrig er oppfylt. Dette gjelder også i de tilfellene der det allerede er foretatt en sammenstilling i et annet format.
Dato for uttalelse: 19.7.2016 Saksnummer: 2016/726 og 2016/880 Publisert: 26.07.2016

Innsyn i hjelpeverges regnskaper for avdød person

En arving (avdødes sønn) ba om innsyn i regnskapene som hjelpevergen hadde utarbeidet for moren de siste leveårene. Moren hadde sittet i uskiftet bo. Arvingen anførte at morens formue var blitt betydelig redusert de siste årene. Overformynderiet og fylkesmannen avslo kravet med en generell henvisning til en tidligere ombudsmannsuttalelse. Ombudsmannen uttalte at innsynsspørsmålet må avgjøres etter en konkret interesseavveining, der det blant annet er relevant hvorvidt avdødes formue ble betydelig redusert de siste årene, og at avdøde satt i uskiftet bo. Fylkesmannen hadde ikke foretatt en tilstrekkelig bred vurdering av spørsmålet om det bør gis rett til innsyn i regnskapene. Fylkesmannen ble bedt om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 18.5.2006 Saksnummer: 2006/161 Publisert: 15.07.2016