Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Viser 1060 av treff for søk på

Klageinstansens utredningsplikt og vurdering av fordeler og ulemper i dispensasjonssak

Saken gjelder en søknad om dispensasjon fra en reguleringsplan som bestemmer at byggetillatelse for bolig først kan gis etter at en atkomstvei er rustet opp. Stavanger kommune avslo søknaden. I klage til Fylkesmannen i Rogaland anførte søkerne at dispensasjon vil medføre redusert trafikk og bedre trafikksikkerhet på den eksisterende veien. Fylkesmannen unnlot imidlertid å undersøke denne anførselen nærmere, da hun mente den var for lite konkretisert fra klagernes side. Klagen førte ikke frem. Ombudsmannen er kommet til at det foreligger brudd på fylkesmannens utredningsplikt, ved at en sentral anførsel som med enkle midler kunne vært opplyst nærmere, ikke ble tilstrekkelig utredet. I tillegg knytter det seg begrunnet tvil til om fylkesmannens vurdering av fordeler og ulemper etter plan- og bygningsloven § 19-2 annet ledd annet punktum er riktig. Fylkesmannen bes derfor om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 7.7.2014 Saksnummer: 2014/314 Publisert: 11.07.2014

Dispensasjon fra krav om avstand til nabogrense – utvidelse av uteoppholdsareal som relevant areal- og ressursdisponeringshensyn

Saken gjelder avslag på søknad om dispensasjon fra avstandskravet i plan- og bygningsloven 27. juni 2008 nr. 71 (pbl.) § 29-4 for oppføring av støttemur. Fylkesmannen i Oslo og Akershus omgjorde kommunens tillatelse. Hun tok utgangspunkt i at tiltakshaver også uten dispensasjonen ville ha et funksjonelt og kvalitetsmessig godt uteareal, og mente en utvidelse av utearealet måtte anses som et personlig hensyn det ikke kunne legges avgjørende vekt på. Jeg er kommet til at utvidelse av uteoppholdsareal kan være et areal- og ressursdisponeringshensyn, som skal vektlegges i en dispensasjonsvurdering og som etter forholdene også kan tillegges avgjørende vekt. På bakgrunn av sakens lange forhistorie, der kvaliteten på utearealet uansett synes å være vektlagt og veid opp mot ulempene for naboeiendommen, finner jeg imidlertid å kunne la den konkrete saken bero.
Dato for uttalelse: 13.6.2014 Saksnummer: 2014/334 Publisert: 07.07.2014

Pålegg om forholdsmessig reduksjon av reintall – spørsmål om krenkelse av eiendomsretten etter Den europeiske menneskerettskonvensjon

Landbruks- og matdepartementet stadfestet Reindriftsstyrets vedtak om forholdsmessig reduksjon av reintall under henvisning til reindriftsloven § 60 tredje ledd. Reineieren klaget vedtaket inn for ombudsmannen. Ombudsmannen er kommet til at departementet skulle vurdert om vedtaket om forholdsmessig reduksjon var i strid med Den europeiske menneskerettskonvensjon protokoll 1 artikkel 1 om eiendomsrett. På denne bakgrunn bes departementet om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 26.6.2014 Saksnummer: 2013/2702 Publisert: 03.07.2014

Spørsmål om forsøksordningen om kommunale løyper for snøscooter er i samsvar med forsøksloven

Klima- og miljødepartementet sendte 30. mai 2013 ut en høring om endring i regelverket for motorisert ferdsel i utmark. Høringsbrevet inneholdt også en invitasjon til enkelte kommuner til å delta i en forsøksordning som åpnet for at kommuner, gjennom kommunale forskrifter og planvedtak, kunne vedta løyper for fornøyelseskjøring med snøscooter i utmark. I invitasjonen var det satt tak på 40 kommuner. Den nye regjeringen utvidet i november 2013 ordningen slik at alle kommuner som hadde meldt sin interesse kunne delta. Samlet sett utgjorde dette 108 kommuner.  Det ble samtidig opplyst at arbeidet med å utarbeide et høringsbrev med forslag til endringer i motorferdselloven var igangsatt. Den Norske Turistforening, Friluftslivets fellesorganisasjon og Virke brakte i november 2013 saken inn for ombudsmannen. Slik saken er opplyst har jeg kommet til at forsøksordningens omfang ligger utenfor de rammer forsøksloven setter. Departementet bør derfor foreta en ny vurdering av forsøksordningen, og da særlig behovet for antall kommuner.
Dato for uttalelse: 12.6.2014 Saksnummer: 2013/3031 Publisert: 25.06.2014

Oppfølging av besøk i Drammen fengsel 19. juni 2013

Etter et besøk til Drammen fengsel i juni 2013 ble det funnet grunn til å ta opp flere forhold med Kriminalomsorgen region sør. Dette gjaldt blant annet de sanitære forholdene, aktivitetstilbudet for kvinnelige innsatte og informasjonen om tilsynsrådet. Et flertall av cellene i fengselet mangler toalett, og det er ikke bemanning til å låse innsatte ut av cellene ved behov for toalettbesøk. Det er uakseptabelt at innsatte skal være henvist til å benytte dobøtter 10 – 13 timer i døgnet. Regionen bør sørge for at Drammen fengsel tilføres tilstrekkelige ressurser, slik at de innsatte ved behov for toalettbesøk kan låses ut uten unødige forsinkelser til alle døgnets tider. Det er positivt at fengselet har innskjerpet rutinene for informasjon om tilsynsrådet, og at det etter ombudsmannens besøk er skaffet til veie en postadresse som de innsatte kan benytte til å korrespondere skriftlig med rådet. Det bør arbeides for å finne en løsning som gjør det mulig for de innsatte å kunne kommunisere med rådet per telefon utenom tilsynsbesøkene.
Dato for uttalelse: 12.6.2014 Saksnummer: 2013/1087 Publisert: 25.06.2014

Sak om innsyn i og journalføring av dokumenter i sak om bygging av Lærdalstunnelen

NRK klaget 16. januar 2014 over at Kommunal- og moderniseringsdepartementet avslo begjæring 14. januar 2014 om innsyn i departementsinterne vurderingene som Planavdelingen i det tidligere Miljøverndepartementet hadde gjort i sak om bygging av Lærdalstunnelen. Disse dokumentene var ikke journalført. NRK hadde på dette tidspunktet fått innsyn de journalførte dokumentene i saken. Det var kritikkverdig at to av saksdokumentene ikke ble journalført før saken ble tatt opp herfra. Begge dokumentene var e-poster, sendt til departementet fra politikere i Lærdal kommune. En e-post fra en representant fra Venstre ble journalført etter den første henvendelsen fra ombudsmannen. Et annet dokument, som ble sendt direkte til statssekretæren fra en av hennes partikolleger i kommunen, ble ikke journalført før departementet på nytt ble bedt om å utdype hvorfor dokumentet ikke ble ansett å være saksdokument for organet. Dokumentene burde vært ansett som «saksdokument for organet», ikke som «politikerpost». Det forelå derfor journalføringsplikt etter arkivforskriften § 2-6.
Dato for uttalelse: 12.6.2014 Saksnummer: 2014/157 Publisert: 24.06.2014

Avslag på søknad om reduksjon av vannavgift

Osen kommune avslo en søknad om nedsettelse av krav om vannavgift, som kommunen hadde innkrevd flere år etter at vannleveringen hadde skjedd, med den begrunnelse at manglende utsending av faktura ikke fritar abonnenter for betalingsplikt. Klageren mente at kommunen ikke hadde adgang til å ilegge vannavgiften, fordi abonnenten hadde en muntlig avtale med kommunen om fritak for vannavgift frem til vannkvaliteten på eiendommen var utbedret. Selv om kommunen som utgangspunkt har hjemmel til å innkreve vannavgift etter at vannlevering har funnet sted, foreligger det samlet sett så spesielle omstendigheter i denne konkrete saken, at jeg er kommet til at det kan stilles spørsmål om ikke kommunen burde ha innvilget full reduksjon av vannavgiftskravet. Slik saken er opplyst for meg, er det bl.a. grunn til å tro at kommunen har misforstått klagerens anførsel om hva innholdet av den muntlige avtalen mellom abonnenten og kommunen gikk ut på. Jeg anbefaler derfor at kommunen foretar en ny behandling av klagerens søknad om reduksjon av kravet om vannavgift, basert på riktig forståelse av klagerens anførsel.
Dato for uttalelse: 12.5.2014 Saksnummer: 2013/1125 Publisert: 24.06.2014

Undersøkelse av sanitærforholdene i Trondheim fengsel

Saken gjelder sanitærforholdene i Trondheim fengsel. Spørsmålet er om de sanitære fasilitetene i fengselet har en tilstrekkelig standard og om de er lett tilgjengelige. Bakgrunnen for undersøkelsene var opplysninger i pressen om at de kvinnelige innsatte i fengselet har blitt innelåst på cellene uten tilgang til toalett store deler av døgnet. Jeg er kommet til at sanitærforholdene i fengslet ikke er tilfredsstillende. De innsatte bør fortrinnsvis ha tilgang til eget toalett på cellen. Dersom det ikke er aktuelt å gjøre bygningsmessig endringer slik at hver celle har eget toalett, må regionen vurdere å øke bemanningen i fengselet. De innsatte i fengselet som ikke har toalett på cellen, må sikres tilgang til toalett ved at de blir låst ut av cellen uten unødige forsinkelser. Jeg forutsetter at de ansvarlige myndighetene arbeider aktivt for å sikre at innsatte får lett tilgang til toalett med tilstrekkelig standard.
Dato for uttalelse: 12.6.2014 Saksnummer: 2013/3200 Publisert: 18.06.2014

Oppfølging av besøk til Trondheim fengsel i desember 2012

Fire av mine medarbeidere besøkte Trondheim fengsel 13. desember 2012. På bakgrunn av det som fremkom under besøket ble det funnet grunn til å ta opp enkelte forhold med Kriminalomsorgen region nord. De forholdene som har vært tatt opp er nå i all hovedsak rettet opp. Undersøkelsene har likevel gitt grunn til enkelte merknader knyttet til fengselets (tidligere) bruk av en «glattcelle light», de innsattes tilgang til lov, forskrift og regelverk, informasjon til de innsatte om tilsynsrådet for Kriminalomsorgen region nord, de bygningsmessige forholdene og fengselets rutiner for behandling av innsynsbegjæringer.
Dato for uttalelse: 13.6.2014 Saksnummer: 2012/2430 Publisert: 17.06.2014