Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Viser 1030 av treff for søk på

Anerkjenning av utenlandsk dom i medhold av konvensjoner om underholdsbidrag

Saken gjelder gyldigheten av vedtak fra Nav Klageinstans om å fullbyrde polsk dom om underholdsbidrag til voksen sønns universitetsstudier etter at Nav Internasjonalt først avslo sønnens krav om underholdsbidrag. I forskrift til gjennomføring av Haag-konvensjonen 1973 er det fastsatt at utenlandske dommer ikke skal gjennomføres i Norge ved motstrid med norsk avgjørelse i samme sak. Arbeids- og sosialdepartementet har i rundskriv instruert bidragsmyndighetene om å fullbyrde utenlandske dommer ved slik motstrid.
Dato for uttalelse: 16.9.2014 Saksnummer: 2013/3320 Publisert: 21.11.2014

Tilbakekall av kjøreseddel for bussjåfør

Saken gjelder tilbakekall av kjøreseddel etter yrkestransportlova. Politiet fant at klageren hadde egenskaper som gjorde at han var uskikket som bussjåfør. Grunnlaget for vedtaket var atferden mot en tidligere kjæreste, særlig i form av stadige brudd på besøksforbud. Etter politiets vurdering reflekterte denne atferden egenskaper hos ham som kunne få betydning i situasjoner med passasjerer.
Dato for uttalelse: 26.9.2014 Saksnummer: 2014/1548 Publisert: 20.11.2014

Innsyn hos Skattedirektoratet i aksjonærregisteroppgaver

Skatteetatens tjenesteeierarkiv i Altinn må i forhold til innsynskrav etter offentleglova anses å være en av Skatteetatens egne databaser. Selv om offentleglova skulle forstås slik at databasen er en, for Skatteetaten, «ekstern» database vil dokumenter fra Skatteetatens tjenesteeierarkiv, anses å ha kommet frem til, eller være lagt frem for Skatteetaten, senest på det tidspunkt Skatteetaten har overført alle opplysningene i dokumentet til sin egen database, jf. offentleglova § 4. Det aktuelle dokumentet vil derfor i hvert fall være å anse som et saksdokument for organet fra det tidspunkt opplysningene i det opprinnelige dokumentet er overført til organets database. Dersom opplysningene ikke lastes over i organets egen database, vil dokumentet være å anse som saksdokument for organet på det tidspunkt dokumentet benyttes i organets saksbehandling.
Dato for uttalelse: 14.11.2014 Saksnummer: 2014/1596 Publisert: 20.11.2014

Praksis ved oversendelse av saksdokumenter og behandlingen av begjæring om partsinnsyn i utlendingssak

Saken gjelder Utlendingsdirektoratets praksis ved oversendelse av saksdokumenter til parten eller fullmektigen og Justis- og beredskapsdepartementets behandling av en begjæring om partsinnsyn. Ombudsmannen har kommet til at Utlendingsdirektoratets praksis ved oversendelse av saksdokumenter er i strid med god forvaltningsskikk. Direktoratet er derfor bedt om å gjennomgå rutinene for oversendelse av saksdokumenter til parten eller fullmektigen, for å sikre at det ikke feilaktig gis et inntrykk av at det er et fullstendig kopisett av saksdokumentene som oversendes i situasjoner hvor det ikke er tilfellet. Ombudsmannen har videre kommet til at det er vanskelig å se at det er grunnlag for å opprettholde graderingen for ett av saksdokumentene i sin helhet. Justis- og beredskapsdepartementet er derfor bedt om å få vurdert omgradering av dokumentet. Tiden det tok å behandle innsynsbegjæringen, har for øvrig vært for lang – både i Utlendingsdirektoratet og i Justis- og beredskapsdepartementet.
Dato for uttalelse: 4.11.2014 Saksnummer: 2013/3177 Publisert: 19.11.2014

Ileggelse av disiplinærreaksjon til en innsatt på grunnlag av brudd på permisjonsvilkår

Saken gjelder kriminalomsorgens ileggelse av en reaksjon til en innsatt på grunnlag av brudd på vilkår som var satt for en permisjon. Hovedspørsmålet knytter seg til forståelsen av vilkåret og om dette ble brutt. Videre gjelder saken behandlingen av en innsynsbegjæring fra den innsattes advokat og nedtegning av opplysninger fra muntlig kontakt mellom ulike nivåer i kriminalomsorgen. Det knytter seg flere svakheter til kriminalomsorgens behandling av saken. Behandlingen av innsynsbegjæringen kan tyde på svakheter ved kriminalomsorgens håndtering av krav om partsinnsyn. Kriminalomsorgen har for øvrig ikke hatt tilstrekkelig bevissthet omkring kravene til nedtegning av opplysninger fra muntlig kontakt, og har heller ikke sikret at saken var tilstrekkelig opplyst. Det knytter seg begrunnet tvil til direktoratets vurdering av om det forelå brudd på permisjonsvilkåret, og konklusjonen direktoratet har kommet til i vedtaket. Kriminalomsorgsdirektoratet er derfor bedt om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 31.10.2014 Saksnummer: 2013/2808 Publisert: 18.11.2014

Saksbehandlingen ved lukking av møte i folkevalgt organ

Saken gjelder lukking av formannskaps- og kommunestyremøte i Lødingen kommune. Ombudsmannen har kommet til at Lødingen kommune ikke fulgte saksbehandlingsreglene ved lukking av deler av møtene i formannskapet og kommunestyret. Av møteprotokollen fra formannskapsmøtet fremgikk ikke hjemmelen for avgjørelsen om å lukke deler av møtet. Videre hadde kommunestyret ikke i tilstrekkelig grad spesifisert hjemmelsgrunnlaget for lukkingen i møteprotokollen.
Dato for uttalelse: 24.10.2014 Saksnummer: 2014/2081 Publisert: 28.10.2014

Krav om innløsning av en eiendom i Oslo kommune

Under henvisning til tidligere uttalelser i samme sak la ombudsmannen til grunn at saken nå var kommet inn i en fase der det syntes å være behov for en bindende avgjørelse. Han ba likevel  kommunen vurdere innløsningsspørsmålet ut fra nye anførsler klageren hadde fremmet, sammen med de generelle synspunktene som det var gjort rede for i ombudsmannens brev. Dersom kommunen endret syn og erkjente at det forelå innløsningsrett, ville neste skritt være at kommunen begjærte skjønn.  Fastholdt kommunen sitt standpunkt, ville klageren være henvist til å anlegge søksmål dersom hun ønsket å forfølge saken videre.
Dato for uttalelse: 20.10.2014 Saksnummer: 2011/870-2 Publisert: 28.10.2014