Slik klager du

Når du skal klage er det viktig at du presiserer hvilket forvaltningsorgan klagen gjelder. Videre bør du begrunne klagen ved å forklare hvorfor du er uenig i avgjørelsen.

  • Hvis du klager på et konkret vedtak, er det viktig at du legger ved en kopi av vedtaket. Legg gjerne ved kopier av andre dokumenter som belyser saksforholdet, spesielt brev eller dokumentasjon fra forvaltningen.
  • Hvis du klager på lang behandlingstid eller manglende svar, er det viktig at du legger ved kopi av skriftlig purring til forvaltningen.
  • Du kan be om veiledning fra en saksbehandler om hvilke saker ombudsmannen behandler og om hvordan man skriver en klage. Veiledning gis vanligvis på telefon.

Det er mulig å klage via vanlig brev, men det anbefales å benytte seg av Sivilombudsmannens klageskjema. Her vil du bli ledet gjennom klageprosessen steg for steg.

Send inn klage

Elektronisk klageskjema med fire steg: 1:Personalia, 2:Klagen, 3:Vedlegg, 4:SammendragEksempel på klagetekst

Klage på avslått søknad om sosialhjelp.

Jeg bor sammen med mine to barn på 6 og 9 år. Det har vært svært vanskelig for meg å finne arbeid her i Lilleby, og av hensyn til barna har jeg ikke mulighet til å jobbe noe annet sted. Min eneste inntekt er et beskjedent bidragsbeløp samt en mindre stønad fra Nav. Dette fører til at jeg ikke klarer å dekke nødvendige utgifter til f.eks. klær eller bolig.

Min søknad om sosialhjelp ble avslått av sosialtjenesten. Jeg har klaget til Fylkesmannen, men klagen førte ikke frem. Jeg er uenig i Fylkesmannens vedtak, fordi jeg mener at det ikke er tatt hensyn til at jeg betaler det meste av det barna trenger. Utover barnebidrag, bidrar ikke far med løpende ekstrautgifter som oppstår, slik som barnas legebesøk, medisiner, fritidsaktiviteter og lignende. Jeg mener at Fylkesmannen skulle ha tatt dette i betraktning da de behandlet min klage på sosialhjelp.

Fylkesmannens avgjørelse ble tatt for to måneder siden, så klagen min er innenfor Sivilombudsmannens klagefrist på ett år. Jeg legger ved en kopi av Fylkesmannens vedtak.

Kan ombudsmannen hjelpe meg?»

Klage på Utlendingsdirektoratets saksbehandlingstid

Jeg klager på vegne av min mann, Mohammed Hussein. Jeg har lagt ved en fullmakt  som viser at jeg kan klage på hans vegne.

Klagen gjelder Utlendingsdirektoratets behandlingstid i min manns sak om familieinnvandring. Han søkte om familieinnvandring med meg for over 2 ½ år siden, og saken er ennå ikke ferdigbehandlet.

Verken han eller jeg har fått noen som helst informasjon om hvor saken står, hvorfor det tar så lang tid, eller når den vil være ferdig. Vi har ringt til direktoratet mange ganger, men får aldri noe konkret svar derfra. Vi har også sendt flere skriftlige purringer til direktoratet. Vi har ikke fått noe svar. Jeg har lagt ved kopi av disse purringene.

Vi er svært fortvilet over situasjonen, og håper at ombudsmannen kan se nærmere på saken.